Om foreningen

Fælles Fritid er din lokale dag- og aftenskole i Aarhus syd. Beder, Malling, Mårslet, Tranbjerg, Solbjerg, Tilst og Aarhus

Fælles Fritids historie

Fælles Fritid blev oprettet i starten af 1960’erne af Kirstin Nørgaard Pedersen, der i forvejen ledede en fritidsskole for børn. De første 4-5 år var der kun 3-4 hold, hvorefter den hurtigt udviklede sig og blev til en veldrevet dag- og aftenskole for voksne i lokalsamfundet Beder-Malling-Ajstrup. Kirstin Nørgaard Pedersen stod i spidsen for Fælles Fritid i næsten 30 år.

I 1993 overtog Vivi Dybdal jobbet som skoleleder, og med stort engagement, kærlighed og ikke mindst flid videreførte Vivi den positive udvikling af dag- og aftenskolen. I 25 år fungerede Vivi Dybdal som leder af Fælles Fritid. Der blev afprøvet mange nye idéer, nogle med mindre succes, men rigtig mange med stor tilslutning, og flere af dem er stadig på programmet den dag i dag.

Pr. 1. august 2018 tiltrådte Birgit Christensen som skoleleder for Fælles Fritid. Birgit er opvokset i Beder, og har derfor et godt netværk i lokalområdet. Hun har arbejdet inden for designbranchen. Nu har Fælles Fritid glæde af Birgits erfaringer, service-orienterede ledelsesstil, faglige viden og kreativitet, gejst og gode humør.

Fælles Fritid overtog Grønløkke Aftenskole pr 1. september 2022 og er nu aftenskole for hele Aarhus Syd. Herved blev Fælles Fritid udbud af kurser ca. en tredjedel større.

Fælles Fritid tilbyder i dag en bred vifte af dag-, aften- og weekendkurser – inden for kreative fag, sang og musik, kunst, litteratur, historie, sundhed og bevægelse samt debatskabende arrangementer.

Fælles Fritid er meget alsidig og arbejder hele tiden på at forny sig, hvilket er en af grundene til, at skolen er så velfungerende. I slutning af 2010’erne har der været afholdt i omegnen af 120 kurser om året for cirka 1500 deltagere.

Herudover samarbejder Fælles Fritid med andre lokale organisationer bl.a. menighedsrådene i Beder og Malling og Efterskolen for Scenekunst. Det giver mulighed for at få eksterne, kostbare foredragsholdere, aktiviteter og lignende til lokalområdet.

Fælles Fritid arbejder konstant på at være en aktiv dag- og aftenskole og forsøger løbende med nye kursustilbud for at fremme folkeoplysningen og til glæde for lokalbefolkningen.

Fælles Fritid
Søger du kurser i et bestemt lokalområde, kan du skrive navnet på dette område i søgefeltet øverst til højre. Mulige lokalområder er: Beder, Malling, Mårslet, Tranbjerg, Solbjerg, Skåde, Tilst, Dalgas, Marselis, Frederiksbjerg

Skoleleder: Birgit Christensen

Mail: [email protected]